Według zasad obowiązujących od 2015 roku rezydentem podatkowym jest osoba której 90% całorocznych przychodów stanowią te osiągnięte na terenie Holandii. Uzyskanie takiego statusu jest dość istotne, ponieważ daje możliwość skorzystania z konkretnych ulg podatkowych. Kluczowe znaczenie ma również fakt, że Polska nie wprowadziła jeszcze nowelizacji ustawy o wykluczeniu podwójnego opodatkowania, co w przyszłości może znacznie utrudnić proces rozliczenia się z pracy w Holandii.

Polak, który podejmuje legalne zatrudnienie i chciałby otrzymać status rezydenta na terenie Holandii zobligowany jest to wykazania przez holenderskim fiskusem, iż jego dochody w tym kraju stanowiły 90% wszystkich zarobków w ciągu danego roku podatkowego. Aby to zrobić należy w pierwszej kolejności zwrócić się do polskiego urzędu skarbowego i poprosić o udokumentowanie swoich zarobków na dedykowanym do tego druku o nazwie UE/WE. Należy jednak pamiętać, iż otrzymanie takiego dokumentu jest możliwe tylko i wyłącznie po wcześniejszym złożeniu rocznej deklaracji PIT 36 wraz z załącznikiem PIT ZG – ujawniającej przychody osiągnięte na terenie Holandii.

Osoby uzyskujące status rezydenta podatkowego w Holandii otrzymują niemal takie same prawa, jak rodowici Holendrzy. Jako rezydent zyskujesz prawo do wielu przywilejów socjalnych czy pomocy społecznej. Dodatkowo masz prawo do skorzystania z ulg podatkowych, dzięki czemu możesz otrzymać maksymalny zwrot podatku za pracę na terenie Niderlandów.

Reasumując można stwierdzić, że rozliczenie w przypadku rezydenta jest bardziej korzystne - kwoty zwrotu są bardziej atrakcyjne niż w przypadku nierezydenta – ten bowiem spotyka się często z niedopłatą w holenderskim fiskusie.