Pracownicy Euro-Tax.pl odwiedzili holenderski Urząd Skrabowy Belastingdienst. Udało nam się uzyskać wiele informacji na temat aktualnego procesu zwrotu podatku dla Polaków. Przedstawiamy szczegóły.

Miło nam poinformować, że w związku z rozwijająca się współpracą między holenderskim Urzędem Skarbowym, a nasza Firmą oraz licznymi zmianami, które zostały wprowadzone w obecnym roku, nasi przedstawiciele spotkali się z oficjalnymi reprezentantami  Belastingdienst. Obecni byli Urzędnicy z różnych Departamentów, między innymi: Account Manager z Toeslagen, Behandelofficers z Buitenland Belastingdienst oraz Quality Manager z Belastingtelefoon, a także B/CA Koordynator odpowiedzialny za projekt 1BRN.

Jedną z największych zmian w tym roku, było uwarunkowanie przysługującej ulgi podatkowej do okresu, w którym pracownik opłacał składki na terenie NL, co jak wiadomo wpłynęło na obniżenie zwrotu podatku dla większości obcokrajowców pracujących w Holandii sezonowo. Urzędnicy poinformowali nas, że ich zamiarem jest weryfikowanie informacji zawartych na deklaracjach podatkowych, w tym dat. Właśnie w tym celu skorygowali swój system tak, aby sprawdzał, które deklaracje trzeba sprawdzić ręcznie. Jeżeli okaże się, że podatnik uzyskał zwrot na podstawie błędnie wypełnionej deklaracji, będzie zmuszony oddać część lub całość otrzymanej kwoty do Urzędu. Pamiętajmy, że to podatnik jest odpowiedzialny za prawdziwość informacji podawanych na deklaracji i nie dopełnienie tego obowiązku, może mieć poważne konsekwencje. Intencją urzędników holenderskich jest również sprawdzanie  poprawności deklaracji podatkowych wysyłanych przez firmy oferujące usługę rozliczenia. Możliwe są dwa sposoby weryfikacji – ponieważ deklaracje powinny być wysyłane przez agentów posiadających  numer BECON - wyrywkowo Belastingdienst zamierza sprawdzać, czy są one poprawne. Jeżeli ktoś omija stronę formalną – weryfikacja może nastąpić poprzez sprawdzenie, czy duża ilość deklaracji nie jest wysyłana z jednego adresu IP. W ten sposób Belastingdienst może sprawdzać, czy dany Agent lub osoba fizyczna celowo zamieszcza błędne dane, aby zwrot był jak najwyższy.

Kolejnym ważnym tematem, który omawialiśmy, tym wspólnie z działem z Apeldoorn, była zmiana dotycząca jednego numeru rachunku bankowego, która obowiązuje od grudnia 2013. Wielu podatników otrzymało w tym roku zwrot podatku z opóźnieniem – pomimo tego, że została wydana decyzja, urząd nie zaktualizował na czas numeru konta, na który przyznana kwota mogła być przekazana.  “Zmiana ta miała ogromny wpływ na  pracę w naszym Dziale. Musieliśmy skorygować cały system oraz proces. Był to dla nas bardzo pracowity rok i nadal jest. Wciąż pracujemy nad ulepszeniami, aby proces rejestracji kont przebiegał sprawniej. Niestety ze względu na ilość listów jaką otrzymujemy i ograniczenia naszego systemu czas procesowania nowych informacji bankowych jest wydłużony. Robimy wszystko co w naszej mocy, aby procesować otrzymane informacje najszybciej jak to możliwe.” – powiedział Urzędnik z działu przelewów(B/CA Coördinatie 1 BRN), odpowiedzialny za projekt.

Niebawem zamieścimy kolejne informacje, które mają lub mogą mieć bezpośredni  wpływ na tegoroczne lub przyszłe rozliczenia Polaków pracujących na terenie Holandii.