Każdy osoba pracująca w Danii ma obowiązek rozliczenia się z podatku przed duńskim urzędem skarbowym - SKAT. W większości przypadków urząd automatycznie rozlicza swoich podatników, jednak podczas takiego rozliczenia nie są uwzględniane żadne dodatkowe ulgi, co często skutkuje decyzją o niedopłacie podatku do uregulowania. Jak uniknąć niedopłaty i uzyskać zwrot podatku z Danii?

Status rezydenta podatkowego

Podatnicy w Danii dzielą się na rezydentów i nierezydentów. Status jest zależny przede wszystkim od okresu pracy na terenie Danii - jeśli podatnik przebywał i pracował w Danii przez sześć kolejnych miesięcy w danym roku podatkowym jest uznawany za duńskiego rezydenta podatkowego.
Od statusu rezydencji podatkowej zależny jest przede wszystkim sposób rozliczenia – rezydenci powinni rozliczyć wszystkie dochody światowe uzyskane w danym roku, natomiast nierezydenci rozliczają wyłącznie dochody z Danii. Dodatkowo, jeśli rezydent przepracował w Danii pełny rok, przysługuje mu możliwość naliczenia tzw. osobistej ulgi podatkowej (Personfradrag). Wysokość ulgi jest  uzależniona od roku podatkowego, przykładowo dla 2017 roku wynosi 45 000 DKK.

Obowiązek i terminy rozliczenia

Każdy, kto miał dochody w Danii, bez względu na długość zatrudnienia czy status rezydenta ma obowiązek rozliczenia przed duńskim urzędem. Dla rozliczeń dotyczących 2017 roku decyzje podatkowe (Årsopgørelsen) są dostępne w systemie urzędu od 12 marca 2018 r. Po otrzymaniu decyzji podatnik może dokonać zmian wpływających na wynik rozliczenia. Rezydenci mają na to czas do 1 maja 2018 r., natomiast nierezydenci do 1 lipca 2018 r.
Warto również pamiętać, że w Danii istnieje możliwość złożenia korekty rozliczenia. Nawet jeśli podatnik nie dokonał zmian w rozliczeniu w wyznaczonych terminach, może złożyć korektę rozliczenia do trzech lat wstecz, jednak do wyznaczonego terminu. Korekty za 2014 rok można składać do 1 maja 2018 r.

Årsopgørelsen

Decyzja urzędowa zawiera informacje o kwocie zapłaconego oraz należnego podatku, a co za tym idzie informację czy podatnik powinien otrzymać zwrot podatku, czy uregulować niedopłatę w urzędzie. W przypadku nadpłaty przyznane zwroty są przelewane przez urząd na zarejestrowane NemKonto. W przypadku stwierdzenia niedopłaty, podatnik powinien ją uregulować jak najszybciej po otrzymaniu decyzji.

Ze względu na to, że rozliczenie jest przeprowadzane automatycznie, nie są uwzględniane dodatkowe ulgi oraz odliczenia, co często prowadzi do decyzji o niedopłacie. Nie oznacza to jednak, że urząd odbiera prawo do doliczenia ulg. W określonym terminie podatnik ma możliwość uzupełnienia danych w urzędzie, co może korzystnie wpłynąć na wynik rozliczenia. SKAT potrzebuje ok. 6 miesięcy na rozpatrzenie wprowadzonych zmian.

Ulgi podatkowe w Danii

Podczas rozliczenia w Danii można skorzystać z wielu dodatkowych ulg i odliczeń, aby powiększyć kwotę zwrotu lub uniknąć niedopłaty. Osoby bez statusu rezydenta, które podjęły się pracy tymczasowej na terenie Danii, a ich ośrodek interesów życiowych znajduje się w Polsce, również mogą liczyć na korzystne ulgi oferowane przez SKAT. Oczywiście należy pamiętać, że aby je zastosować należy uzupełnić informacje o prawie do ulgi w urzędzie.

Ulga na dojazdy z miejsca zamieszkania do pracy

Osoby, których stałe miejsce zamieszkania znajduje się poza granicami Danii przysługuje odliczenie podatkowe z tytułu kosztów transportu między miejscem zamieszkania (np. w Polsce), a miejscem pracy w Danii. Stawki odliczenia są z góry ustalone, a ich wysokość zależy od dystansu podróży. W 2017 roku stawka przy odległości od 25 do 120 km wynosi 1,93 DKK/km, a przy większych odległościach jest to 0,97 DKK/km. Ilość przebytych kilometrów jest obliczana na podstawie podróży zarówno do miejsca pracy, jak i do miejsca zamieszkania.

Ulga na dojazdy z miejsca zakwaterowania do pracy

Jeśli droga między miejscem zakwaterowania w Danii a miejscem pracy wynosi co najmniej 25 km dziennie w obie strony,  również można zastosować odliczenie z tytułu poniesionych kosztów. Kwota odliczenia jest zależna od odległości między tymi miejscami oraz od ilości dni, w których pracownik faktycznie dojeżdżał do pracy. Przykładowo, jeśli trasa pokonywana do pracy i z pracy wynosi 50 km, w skali miesiąca odliczenie to ponad 2000 DKK.
Co więcej, jeśli w drodze do pracy podatnik przejeżdżał przez płatny most, urząd umożliwia również odliczenie kosztów poniesionych z tego tytułu. Kwoty odliczenia są zależne od poniesionych kosztów, wpływ na ich wysokość ma rodzaj transportu oraz to, jaki most był przekraczany.

Ulga na zakwaterowanie

Jeśli pracodawca nie zapewnia zakwaterowania i pracownik samodzielnie je opłacał, istnieje możliwość odliczenia kosztów związanych z wynajęciem mieszkania. W 2017 roku kwota odliczenia za każdy dzień wynosi 209 DKK, czyli miesięcznie można odliczyć ponad 6000 DKK.

Ulga na wyżywienie

Podobnie jak w przypadku zakwaterowania, jeśli pracodawca nie zapewnia pracownikowi wyżywienia, można odliczyć część kosztów poniesionych przez pracownika. W 2017 roku kwota odliczenia za każdy dzień wynosi 487 DKK.

Przy odpowiednim zastosowaniu ulg, rozliczenie podatku z Danii może okazać się bardzo korzystne i wielu sytuacjach może prowadzić do zmniejszenia niedopłaty lub powiększenia kwoty zwrotu. Jeśli zastanawiasz się z jakich ulg możesz skorzystać i jak prawidłowo przeprowadzić rozliczenie, zgłoś się do nas za pomocą poniższego formularza. Wtedy zadzwonimy do Ciebie i udzielimy szczegółowych informacji.