Polacy, którzy pracują na terenie Niemiec mają świadomość możliwości otrzymania zwrotu podatku w związku z czym rozliczają się ze swoich dochodów przed Finanzamt, mimo tego, że w większości przypadków nie jest to obowiązkowe.

Przeczytaj kto ma obowiązek rozliczenia się z niemieckim fiskusem >>>

Zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Niemcami osoba, która pracowała tylko na terenie Niemiec nie musi wykazywać swoich dochodów przed polskim fiskusem. Jeśli natomiast chcemy uzyskać zwrot nadpłaconego podatku za pracę w Niemczech w większości przypadków należy uzyskać od polskiego urzędu dokument UE/EOG [zaświadczenie o dochodach zagranicznych], który jest wymagany przez niemiecki urząd skarbowy. Polski urząd skarbowy do wystawienia tego dokumentu wymaga zazwyczaj od podatnika złożenia deklaracji rocznej, w której wykażemy dochody niemieckie. Nie zostaną one natomiast opodatkowane w Polsce. Dokument UE/EOG nie jest wymagany w przypadku osób, których ośrodek interesów życiowych znajduje się w Niemczech, w praktyce mowa tutaj o Polakach mieszkających na stałe wraz z rodziną w Niemczech.

Reasumując, wykazanie dochodów niemieckich w wyżej wymienionej sytuacji nie wiąże się z żadnymi konsekwencjami podatkowymi w Polsce.

Jeśli podatnik pobierał w danym roku podatkowym wynagrodzenie w Polsce i innych krajach, to jego sytuacja będzie kształtować się nieco inaczej, ale o tym opowiemy w kolejnym artykule.

Jak można zadeklarować w Polsce dochody z Niemiec?

Osoba, chcąca zadeklarować w zeznaniu rocznym dochody z zagranicy powinna złożyć zeznanie roczne na formularzu PIT-36, wraz z załącznikiem PIT-ZG. Pozycja 8 załącznika PIT-ZG służy wykazaniu dochodów niemieckich.

Potrzebujesz dodatkowych informacji? Wypełnij formularz, a oddzwonimy do Ciebie i udzielimy Ci bezpłatnej informacji.